In het weekend van week 48 (29 november t/m 1 december) heeft van Ooijen in een 49 urige buitendienststelling, in opdracht van BAM Rail, station Elst klaar gemaakt voor de indienststelling op maandag 1 december om 05:00 uur.

Zo zijn in deze buitendienststelling bestratingswerkzaamheden uitgevoerd, zijn perron 1 en 2 verlengd, zijn de bestaande oude hellingbanen gesaneerd, zijn er twee nieuwe loopstroomroutes aangelegd vanaf de nieuwe overweg Aamsestraat naar perron 1 en 2 en heeft er een bodemsanering plaats gevonden.

Gelijktijdig met de uitvoering van de perronwerkzaamheden zijn er door van Ooijen nog diverse baanwerkzaamheden uitgevoerd waaronder de aanleg van schouwpaden.

Naast de activiteiten van, van Ooijen zijn er in het weekend nog meer werkzaamheden verricht:

  • Zo is de bestaande Harmelen overweg Aamsestraat gesaneerd en is er een Strail overweg ingebouwd naast de voormalige Harmelen overweg Aamsestraat zodat er ruimte ontstaat voor de bouw van de toekomstige Langzaam Verkeers Tunnel.
  • Zijn de bestaande Automatische Halve Overweg Bomen en Automatische Knipperlicht Installaties verwijderd en zijn er nieuwe installaties voor in de plaats gekomen.
  • Is spoor 73 dicht gebouwd, aangesloten op spoor 70 (boog richting Tiel) en gelicht en geschift.
  • Zijn de bestaande oude seinen verwijderd en vervangen voor een seinportaal en nieuwe LED seinen
  • Zijn de Kaartautomaten, CICO’s en CTA bakken verplaatst
  • Zijn de oude kabels geknipt en zijn de installaties overgegaan op de nieuwe bekabeling en getest.
  • Is de verlegde overweg Aamsestraat aangesloten op de verlegde rijbaan van de Aamsestraat.

Voor meer informatie over het project zie nevenstaande link: http://www.prorail.nl/projecten/derde-spoor-elst